Elisabeth is een kind uit de seventies. Ze groeide op in een post-hippiecultuur met het idee dat je moet leven in je eigen ritme en volgens je eigen normen en waarden. Dichtbij de natuur en soms een beetje rebels. Dit zie je ook terug in haar sieraden ontwerpen. De stijl laat zich moeilijk definiëren en is toch uiterst herkenbaar. Juist dankzij het rebelse randje, waarin Elisabeth telkens de grenzen opzoekt met experimentele vormen en uitdagende materiaalcombinaties. De sieraden zijn opwindend en geraffineerd en toch heel toegankelijk.
Ik kan me moeilijk beperken tot één soort ontwerp,” bekent Elisabeth. Er tekent zich een grote glimlach op haar gezicht. “Ik ben heel erg creatief en dat moet eruit. Anders zou ik wegkwijnen. Echt waar. Ik wil me niet beperkt voelen doordat alles in een bepaalde stijl moet passen. Ik laat me inspireren door alles wat ik om me heen tegenkom. Van het gordijnmotiefje bij de buren tot een takje op de grond in het bos. Ik zie overal mogelijkheden in. Het geeft voldoening om nieuwe dingen te creëren die je nergens anders kunt vinden.”
Creatieve uitlaatklep
Elisabeth begon haar creatieve carrière met een eigen pottenbakkerij. Toen zij ging verhuizen was er voor pottenbakken geen ruimte meer. Ze ging op zoek naar een andere creatieve uitlaatklep die minder plaats in beslag nam. Haar keuze viel al snel op het maken van juwelen. Ze volgde de opleiding tot goudsmid en ging twee jaar in de leer bij een ambachtsman. Hij leerde haar de technische kneepjes van het vak. Uiteindelijk ging Elisabeth aan de slag als goudsmid, waarbij ze sieraden maakte in opdracht. Ze vertelt: “Dat was even leuk om te doen, maar al snel voelde ik mij beperkt. De opdrachten waren vaak binnen de gebaande klassieke paden en weinig experimenteel. Ik ontdekte bovendien dat ik het creatieve proces van het ontwerpen leuker vind dan het maken zelf. Zodra ik zie wat het gaat worden ben ik er eigenlijk al klaar mee. Dan zit mijn hoofd alweer boordevol nieuwe ideeën en die ideeën moeten eruit!”
Eigen sieradenmerk
Daartoe besloot Elisabeth, mede door toedoen van haar man, om een eigen sieradencollectie uit te brengen. “Hij heeft me geholpen met het opstellen van een marketingplan en samen met een bureau hebben we het merk
Elisabeth Landeloos in 2008 op de kaart gezet. De productie hebben we overgedragen aan een fabrikant, zodat ik me volledig kon toeleggen op het ontwerpen.”
Elisabeth omschrijft haar sieraden als ongedwongen, sensueel, origineel en contrasterend. “Ik breng graag uitersten samen. Toen ik net begon maakte ik bijvoorbeeld juwelen van zilver gecombineerd met zijde. Ik vind het mooi om materialen te combineren. Soms is het technisch niet mogelijk, maar dat is ook het enige waardoor ik me laat beperken. Dit klinkt wel weer een beetje rebels hè…” Terwijl Elisabeth dit zegt schiet ze in de lach. “Wat een zelfreflectie zo’n interview. Het hippietijdperk heeft me duidelijk gevormd. Dit komt subtiel tot uitdrukking in mijn ontwerpen. Ik wil sieraden maken die mijn persoonlijkheid weerspiegelen.”
Gevoelens
Elisabeth doelt niet alleen op het rebelse randje, maar ook op het uiten van gevoelens. “Ik geniet van de natuur
met haar eindeloze vergezichten, van het wandelen met de honden en natuurlijk van mijn kinderen. Die gevoelens probeer ik te vatten in mijn sieraden, waarbij alles een kwestie is van interpretatie. Ik heb ook het overlijden van mijn broer verwerkt in een aantal juwelen. Dat heeft grote indruk op mij gemaakt en ik heb dit gevoel omgezet naar een vaste vorm. Iemand anders zal dit niet zien, behalve als diegene het verhaal kent.”
Collecties
Het merk laat zich moeilijk definiëren, maar Elisabeth heeft wel bepaalde voorkeuren. Ze licht toe: “Ik werk altijd met zilver als metaal en als ik stenen gebruik werk ik bij voorkeur met drusy agaat. Daarnaast wil ik absoluut niet werken met synthetische materialen. Mijn sieraden kenmerken zich verder door natuurlijke, sensuele en elegante vormen en lijnen. De collectie staat symbool voor de krachtige vrouw, die met trots haar juwelen draagt.” Naast de standaardcollectie onderscheidt Elisabeth diverse andere collecties, waaronder Signs en Sense of Ibiza. “Signs is spelenderwijs ontstaan. Ik was met zilverdraden aan het experimenteren en ineens ontdekte ik een abstracte vorm die me deed denken aan een horoscoopteken. Dit heb ik toen verder uitgewerkt voor de twaalf sterrenbeelden. De hangers zijn dusdanig abstract dat je ze niet meteen herkent als een stier of leeuw. Ook hier geldt dat je dit pas ziet als je het verhaal kent.”
Sense of Ibiza is geïnspireerd op het leven in Ibiza, waar Elisabeth lange tijd gewoond heeft. “Daar is de hippie weer,” grinnikt ze. “Ibiza is zo’n fascinerende plek met een smeltkroes van verschillende nationaliteiten en rijk en arm. De sfeer is heerlijk ongedwongen. Dit gevoel heb ik vertaald in Sense of Ibiza. De sieraden kenmerken zich door verschillende kleuren en materialen, ongedwongen vormen en een hip(pie) design.”
Passie
“Alles wat ik doe, doe ik met passie, hart en ziel. Dat is, denk ik, mijn kracht als ontwerper en als ondernemer. Dit geldt ook voor Fariba. De passie is voelbaar als ze over haar werk en de juwelierswinkel praat en ik bewonder haar ondernemingszin. Dit magazine is hier een mooi voorbeeld van en ik vind het een eer dat ik hierin een podium krijg voor mijn verhaal.”